• Arkiv

  • juli 2014
    m ti o to f l s
    « Apr   Nov »
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    28293031  

  • Etiketter

Staten, AF och privata coachingaktörer – skattebetalarens val?

> On 2014-07-28 13:31:13, noreply@arbetsformedlingen.se wrote:
> > Försök beskriva din fråga så tydligt som möjligt
> > Läste gällande avtal för arbetsmarknadscoacher
> > och fann följande:
> >
> > 2.2.2 Antal arbetssökande per handläggare hos
> > kompletterande aktör
> > Personal som arbetar med tjänsten, exklusive
> > administrativ personal, får ansvara för högst 20
> > deltagare samtidigt.
> >
> > Kan en anordnare frångå denna punkt genom
> > ett specialavtal med AF och få special dispens
> > för sina anställda så att antalet utökas till 35-40
> > arbetssökande per person?
> >
> > Hur skall en arbetssökande förfara om anvisad
> > coach inte hinner med att matcha
> > arbetssökande mot lediga arbeten och istället
> > hänvisar till gula sidorna?
> >
> > Har en arbetssökande rätt att få byta coach om
> > den finner att de inte får tillräckligt med stöd
> > eller om tex. anordnaren inte har det kontaktnät
> > som utlovats?
> > Vad jag förstår så måste detta ske inom den
> > första månaden men hur ställer sig
> > problematiken om anordnaren frekvent byter ut
> > sina coacher?
> >
> > Tacksam för svar.
> >
> > Beskriv ditt ärende
> > Allmän fråga
> >
> > Pia
> > Lindqvist Hopkins
> > plhopkins2003@hotmail.com

 

> From: noreply@arbetsformedlingen.se
> Subject: Re: [K76] Allmän fråga
> To: plhopkins2003@hotmail.com
> Date: Mon, 28 Jul 2014 14:57:14 +0200
>
> Hej Pia!
> Tack för ditt mail, för att kunna få rätt information gällande dina frågor vänligen kontakta kundtjänst per telefon.
>
> Mvh
>
> Lina Larsson
> Arbetsförmedlingen Kundtjänst
> Tel: 0771- 416 416
> Ordinarie öppettider är vardagar kl 08.00 – 20.00,
> helger 09:00-16:00
>
> samt lördagar och söndagar kl 09.00 – 16.00
> www.arbetsformedlingen.se
> www.facebook.com/Arbetsformedlingen

 

 

Ämne: FW: [K76] Allmän fråga

 

Tack för beskedet Lina.
Vem kan jag tillskriva i ärendet? Vem är det som hanterar anbudsförfarande och villkor på AF:s
huvudkontor i Stockholm?

Jag önskar skriftliga svar då jag anser att man som deltagare och skattebetalare har rätt att få
korrekt information på AF. Känns som om det lovas saker som inte kan hållas för att korrigeringar
gjorts i samråd under resans gång.

Tacksam för besked.

Mvh
Pia Lindqvist Hopkins

 

 

Hej Pia!

Tyvärr kan jag inte ge dig ett skriftligt svar i de frågor du har. Om du inte vill ringa till oss på 0771-416416 för vidare handläggning, som jag hänvisat till tidigare, kan jag rekommendera att kontakta Arbetsförmedlingen kundrelationer, på telefon 0771-607000, via e-post på kundrelationer@arbetsformedlingen.se eller via post till Arbetsförmedlingen Kundrelationer, Box 3000, 831 03 Östersund.

Du kan även ringa oss på 0771-600000, be att få prata med telefonist, och be sedan att få prata med någon som hanterar anbudsförfarande och villkor på AF:s huvudkontor i Stockholm.
Du är även naturligtvis välkommen att kontakta din handläggare, om du är inskriven på Arbetsförmedlingen, för att diskutera detta.

Mvh

Lina Larsson

 

Mina funderingar:

Jag är väl egentligen inte speciellt förvånad över svaret eftersom de avtal som skrivs mellan AF och olika aktörer verkar vara superhemliga. Att man använder skattebetalares pengar till att gynna företag framför medborgarnas behov har väl sin förklaring i den ekonomiska politik som förs idag, vilken tyvärr inte har någon som helst förståelse för hur människor fungerar som samhällsvarelser.

Något annat som borde beröras i ämnet kompletterande aktörer är människans rätt till integritet. Flertalet coacher har beteendevetare och psykologer anställda, viss utvärdering sker. Enligt min mening under helt fel former och förutsättningen att kunna få ett rättvisande resultat är ganska så minimal. It takes two to tango!

 

Om man söker på nätet så finner man otaliga blogginlägg där personer beskriver hur dålig hjälp de får. De allra flesta är ledsna, arga och besvikna för att anordnaren inte kan leverera vad arbetsförmedlaren lovade att de skulle kunna göra.

Och hur har man då valt att hantera problematiken? Jo, man har ett nytt koncept där den arbetssökande själv måste ta beslutet om vilken anordnare de vill gå till……   Huruvida man kan se detta som ett val tål att diskuteras.

Den som är intresserad kan läsa de nya reglerna för vad som kommer att gälla när det kommer till avstängning ifrån ersättning. När vuxna människor sätts på vuxendagis så brukar det bli vissa reaktioner när de kommer underfund med att de inte längre har något samhällsvärde.

Till den som funderar över anledningen till att jag önskar skriftligt svar istället för att ringa så är det väldigt enkelt……. Jag kan inte tala för andra och jag vill skydda mina källor.

 

Men som sagt….. har vi en arbetslöshet runt 10% eller mer så håller vi den ekonomiska flaggan i topp!

 

Vill svenska folket ha kontakt med Arbetsförmedlingen eller vill de gå till en privat aktör som i första hand vill göra sina aktieägare glada?

 

Den som själv vill läsa vad som gäller fram till årsskiftet finner det på AF:s hemsida:

Informationsstöd för tjänsten
Aktiviteter inom jobb- och
utvecklingsgarantin samt
jobbgarantin för
ungdomar 2011
(Uppdaterad 2013-10-23)

 

 




XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


Please note: Comment moderation is enabled and may delay your comment. There is no need to resubmit your comment.


Skapa din egna professionella hemsida med inbyggd blogg på N.nu